woensdag 9 april 2014

Patroon knuffeldoekje Krulmaatje


Voor de juf voor wie ik deze struisvogel heb gemaakt, heb ik nu ook een knuffeldoekje gemaakt. Ik werd gevraagd door haar vervangster om iets te maken n.a.v. hond Boris, omdat ze die zo leuk vond. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. De juf komt namelijk volgende week naar school om haar pasgeboren zoontje aan de klas en school te laten zien. En namens de klas wordt er een gezamenlijk cadeau gegeven, samen met dit knuffeldoekje. 




Voor dit knuffeldoekje heb ik wat inspiratie opgedaan op diverse sites die je hier en hier kunt vinden. Dus het is een beetje van mezelf en een beetje van... Hieronder vind je het patroon wat ik ervan gemaakt hebt. 

Ik ben eerst begonnen met een granny square te haken, omdat ik al in mijn hoofd had hoe ik dat wilde maken en vervolgens het hoofdje. Je kan het ook andersom doen natuurlijk. Ik heb Catania katoen gebruikt met haaknaald 3. Het wordt hierdoor wel iets steviger, het ligt eraan hoe strak of los je haakt. Ik haak vrij strak, dus zou een 3,5 ook een goede optie zijn. En ik heb voor katoen gekozen uit hygiënisch oogpunt. 

Afkortingen:
L = losse(n)
HV = halve vaste
V = vaste
St = steek
Hstk = half stokje
Stk = stokje
Dstk = dubbel stokje

Granny square
Toer 1: Haak 4l en sluit tot een ring met en hv
Toer 2: Haak 3l (=1e stk) en 3stk, *2l, 4stk*. Herhaal *-* nog 2x. Sluit met een hv in het 1e stk/
Toer 3: 3l (=1e stk), haak in elk stk van de vorige toer 1stk, in de l-lus haak je 2stk, 2l, 2stk, totdat je rond bent. Sluit met een hv in het 1e stk. 
Toer 4 en 5: idem als toer 3
Toer 6: Wissel van kleur. 2l (=1e hstk), haak in elk stk van de vorige toer 1hstk, in de l-lus haak je 2hstk, 2l, 2hstk, totdat je rond bent bent. Sluit met een hv in het 1e hstk. 
Toer 7 en 8: idem als toer 3
Toer 9: idem als toer 6
Nu haak je verder totdat je ongeveer de gewenste grootte hebt bereikt. Mijn lapje bestaat in totaal uit 18 toeren.
In de een na laatste toer (toer 17) heb ik 7 lossen gehaakt in de l-lus i.p.v. 2 lossen. In de laatste toer (toer 18) haak je in de l-lus 3hstk, 2stk, 3dstk, 2stk, 3hstk. Sluit met een hv in het 1e hstk. Hecht af.

Hoofdje
Toer 1: 4l, sluit tot een ring en haak daar 6v in.
Toer 2: 2v in elke v (12v)
Toer 3: 1v, 2v in elke 2e v (18v)
Toer 4: 2v, 2v in elke 3e v (24v)
Toer 5: 3v, 2v in elke 4e v (30v)
Toer 6: 4v, 2v in elke 5e v (36v)
Toer 7: 5v, 2v in elke 6e v (42v)
Toer 8 t/m 12: 42v
Toer 13: 5v, elke 6e en 7e v samenhaken (36v)
Toer 14: 4v, elke 5e en 6e v samenhaken (30v)
Toer 15: 3v, elke 4e en 5e v samenhaken (24v)
Toer 16: 2v, elke 3e en 4e v samenhaken (18v)
Toer 17: 1v, elke 2e en 3e v samenhaken (12v), vul het hoofdje op, maar niet te stevig.
Toer 18: 6x 2v samenhaken (6v), niet afknippen maar verder gaan met het krulhaar.

Krulhaar
Maak een ketting van 20 lossen. Start in de 2l vanaf de haaknaald en haak in elke losse 3v.
Haak in elke vaste van het hoofdje (6x) een krulhaar. Eventueel het gaatje dichtnaaien.

Oogjes
Haak in een magische ring 6v, sluit met een hv en hecht af. Laat een stuk draad hangen om het oogje vast te zetten op het hoofdje. Maak in het oogje een franse knoop en maak met een knoopje vast aan de achterkant van het oogje.

Afwerking
Maak de oogjes vast op het hoofdje en borduur er een mondje op. Vervolgens maak je het hoofdje vast op het lapje en klaar is knuffeldoekje Krulmaatje.

Mocht het niet duidelijk zijn of er zit een foutje in het patroon, laat het me dan weten.

I also can translate this pattern for you into English. If you wish, please send me an e-mail via the mail button. 



Dit patroon mogen jullie vrij gebruiken en ik ben benieuwd naar jullie creaties, laat het zien op mijn 
fb pagina. Daarnaast vind ik het leuk als jullie een link op je eigen blog zetten of laten weten waar je dit patroon vandaan hebt.  

Veel haakplezier!

Groetjes, Mariska

Ps. Krulmaatje heeft mijn jongste zoon verzonnen ;-)

4 opmerkingen:

  1. Wat is je doekje leuk geworden, mét een mooie naam! Leuk bedacht van je zoon. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er leuk uit ben zelf nu ook bezig met een tutteldoekje maar vind de manier waarop jij het doekje afgemaakt echt super zo in de hoekjes ga ik ook zeker gebruiken en even pinnen.

    BeantwoordenVerwijderen